søndag 11. november 2012

Nedtur... men også noe positivt.


Vi har denne helgen vært på besøk hos mine foreldre som har flyttet . De har solgt sin enebolig og flyttet inn i en leilighet på et helt nytt sted. Leiligheten ligger i 3.etg og for å komme opp så må en enten gå opp en noe luftig trapp eller ta heis.
Som dere kanskje har fått med dere så var vi på en trening for 14 dager siden hvor Felix overrasket meg noe med sin måte å reagere på da han skulle i duftlabben. Han overrasket meg nå også. Vi går trapper og vi har  kjørt heis avogtil ( lurer meg inn i nabobygget her vi bor og har trent der..dvs vi trente der frem til de satte opp lapp om at hunder i heisen var forbudt) Og det har vært helt ok!
Felix hadde ikke lyst inn i heisen der mine foreldre bor, han vegret seg, men ikke så mye at jeg ikke fikk han med inn. Og på vei opp så krøp han litt sammen. Vel oppe i riktig etasje så overrasket han meg på nytt, han viste tegn på usikkerhet bortover gangen. Gangen ser riktignok ut som en byggeplass, det står trillebårer, materialer,isolasjon,kjøkken og bade-inredninger, verktøy mm. Vel inne i leiligheten oppfører han seg enda mer usikkert. Ikke vil han inn på badet og han vegrer seg for å gå over dørstokker og parkettlister. Jeg blir helt matt!! HVA er det som skjer, hvorfor oppfører han seg sånn?
Jeg gjør noen forsøk på overtaling men ender opp med å overse adferden hans og la han finne ut av det på egenhånd. Og i løpet av helgen så finner han ut av det, og han går over gulvet der som hjemme. Siden jeg er ute med han minimum 3 ganger i døgnet så blir det også noen turer bortetter den korridoren som han synes er ekkel og vi kjører  heis og går trappen..Også trappen viser seg å være ubehagelig. Han nøler ikke med å gå hverken ned eller opp men han viser med hele seg at han ikke synes at dette er så morro.
Men som sagt siden han må igjennom både korridoren, ned trappen evt ta heisen så finner han også ut av disse tingene i løpet av helgen. Og det er morro å se at han blir tøffere. På slutten av helgen er trappen blitt morro og korridoren spennende med alle tingene som han kan stikke snuten sin borti for å undersøke.. Men akk så slitsomt!! Han har vært utkjørt av disse inntrykkene og sovet masse mens vi har vært på besøk.
I tillegg til disse tingene så fikk vi oss en ekstra nedtur fredagsettermiddagen da mamma og pappa fikk besøk av et vennepar. Da de kom inn døra så syntes han visst de var skumle for han skjelte de ut etter noter. Oji så sinna/usikker?? han ble og jeg måtte jobbe for å få han rolig. Dette er første gang at han reagerer så negativt på nye mennesker etter all treningen vi har hatt i sommer. ( Ekstra treningen vi fikk fordi en idiot av en mann syntes han hadde rett til å vri om øret til Felix samtidig som han kjelte og koste med han, og det uten at Felix hadde gjort noe annet enn å være lykkelig og glad)
Siden jeg var så uforberedt på reaksjonen hans og ikke hadde med meg spruteflasken med vann for å få han ut av det moduset han gikk inn i så måtte jeg fysisk ta han bort fra situasjonen. Jeg plasserte oss i andre enden av stua og jobbet med han der til han hadde roet seg. Heldigvis så roet han seg fort og vi kjørte taktikken som vi har brukt i hele sommer, nemlig at han får hilse når han er klar og at hilsingen skjer på hans premisser. Det går ikke så veldig lang tid før nyskjerrigheten blir større en skepsisen så han går helt greit bort til begge gjestene i løpet av kort tid...Litt seinere samme kveld kommer ett annet vennepar av mamma og pappa og disse reagerte han ikke på overhode. Heller ikke den ene i dette paret som er livredd hunder, reagerte han på.
Jeg er som et spørsmålstegn for tiden, ikke vet jeg hvorfor han viser seg SÅ miljøsvak. Han har ikke vært så pysete som dette tidligere. Og jeg blir ganske fortvilet. Hva er det som skjer? Hva gjør jeg nå?
Jeg tror jeg vet hva jeg skal gjøre så jeg må bare sette av tid til mer miljøtrening, i litt annet miljø enn det jeg vanligvis utsetter han for... Og i tillegg så tar jeg som vanlig imot ALLE kloke forslag med takk!!

Vi klarer oss jo ganske bra på mange områder Felix og jeg, men der jeg ikke helt klarer å knekke koden er på lydighetsbanen. Og for å kunne ta B-prøven i NRH så må vi bestå apelløvelsene, ferdighetsmessig på runderingsiden og søkssiden så mener instruktørene at vi skal være klare for B-prøven både i Lavine og ettersøk i 2013. Men vi må altså ta apellen først. Siden jeg har innsett at jeg ikke klarer å få til dette på egenhånd så har jeg derfor meldt oss på et nytt kurs. I tillegg satses det nå mer på lydighet i treningslaget (NRH)da vi er flere som må ha apellen fo å komme oss videre. Kurset Felix og jeg tar er et kurs med grunnferdigheter og jeg tar dette kurset kun fordi kursholder anbefaler dette kurset før lydihetskursene som kjøres på denne hundeskolen. Jeg tenker også at det kan være nyttig å trene på flere av grunnferdighetene så jeg anser kurset for å være nyttig selv om vi kan noen av ferdigehtene som læres på dette kurset.
Kurset startet på torsdag og vi jobber nå litt hver dag med de øvelsene vi fikk innføring i. Vi øver på å leke (lek er vi egentlig ganske gode på :-))og på noe som kalles omvendt lokking. Som han forøvrig tok ganske fort :-)  Og vi gleder oss til neste kurskveld for innføring av nye øvelser :-)

2 kommentarer:

  1. Hoppas att kursen är bra och att ni lär er mycket där! Det vet man ju aldrig på förhand, oavsett vad det står i kursplanen eller inte. Så mycket handlar om instruktören/ledaren och de andra deltagarna.

    Jobbigt att Felix reagerar så starkt på hissar och trappor och gäster och allt möjligt annat som är ovant. Vår hund är inte det minsta känslig för sånt, men å andra sidan gör han ANNAT som inte är typiskt honom och som kommit nu plötsligt. Ännu en av alla dessa "faser"? Han är komplett galen mot många hundar vi träffar och det är jättesvårt att få honom att bryta det beteendet.

    Nu får du rapportera hur det går under 2013, om ni klarar appellproven och de första NRH-proven. Ska bli mycket spännande att följa er! Ni är så duktiga, du och Felix!

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner til instruktøren som har hundeskolen på forhånd, og vi har gått på kurs hos henne før, da vi gikk agility kurset :-) Så jeg vet at hun er dyktig.
    2. kurskveld i dag og det er morro og lærerrikt. Jeg gleder meg allerede til neste gang :-) Vi er en liten gruppe med bare 4 kursdeltagere og vi har ute 2 og 2 hunder så vi får rikelig ,med oppfølging og tilbakemeldinger.

    Det er jo det som er så rart, han er egentlig vant til både trapper, heis og merkelige bygg. Derfor er det at han reagerer som han gjør nå helt absurd... og jeg har tenkt at det kan være en av disse "fasene" SUKK.. Gleder meg til at alle disse fasene er over...
    Men jeg kan jo ikke ta det for gitt så vi må jo bare trene.. I dag var vi inne i et nytt bygg og det reagerte han ikke på overhode... Raringen min...

    For det det er verdt, Felix er også helt kokt i hodet når det gjelder andre hunder så lenge han er i bånd, er han løs så er det bare enkelte hannhunder han ikke går overens med, tisper og valper er helt ok :-) Han er faktisk "the underdog" i begge tilfellene :-)

    Jeg kommer nok til å rapportere:-) eller skryte :-) Vi trener nå frem mot apellen som helst bør være i boks før uke 11. Da er det nemlig hovedkurs Lavine, hvor vi skal opp til B prøven. MEN, om vi ikke klarer apellen til da så har jeg funnet ut at det ikke er noen krise, vi må bare bestå apellen innen uke 32 :-) da er det nemlig Hovedkurs i ettersøk og den B prøven betyr mer for meg. Om vi er så dyktige vet jeg nå ikke, men vi jobber på :-) Og uansett så er vi ikke mer dyktig enn dere. Vi har bare ulike mål. Frodo har andre kvaliteter enn Felix, og siden han har vokst opp sammen med dere så er han bedre sosialisert sammen med barn feks. Dere har vært dyktige på de områdene jeg har vært mindre flink med Felix.

    Jeg kan forøvrig si det samme til dere ang 2013 :-) det blir spennende å følge dere :-)Og uansett hva resultatet blir så er Frodo en F-kulling og spesiell for oss bare av den grunn :-)

    SvarSlett