mandag 3. juni 2013

Back on track

:-) Dagens runderingstrening/ meldingstrening: Jeg har ettpar ganger den siste uka kjørt korte økter med meldingstrening utenfor skogen. Jeg må bruke en sterkere belønning inne hos meg for å få Felix til å ville komme inn til meg med meldingen etter at vi startet med påvisning.. ( Ref innnlegget: Rundering)
Å skulle belønne med noe som er så morro som ball eller kong er ikke bare bare. Er han riktig "høy" i utgangspunktet så går han nesten ut av sitt gode skinn for å få ta i den ballen/kongen...OG det er ikke alltid at han husker på hva han SKAL gjøre men viser "selvstendighet" med å gjerne hente selv( les hoppe etter ballen, stupe ned i lommen der ballen ligger osv..) I tillegg er det kjempeutfordrende for han å skulle holde løsbittet når han blir så gira.
Idag var turen til at vi skulle forsøke dette ute i runderingsløypa. På det første slaget husker han veldig godt forrige ukes morro  og tok på eget initiativ ansvar for påvisning...Ikke helt etter planen, men i dag fikk jeg kalt han inn til meg igjen. På neste slag ser det ut for at han har skjønt tegninga. Han springer ut, finner figuranten, henter meldinga, bringer den inn til meg og jeg belønner med ball og lek inne på midtlinjen. Jeg ser at jeg må jobbe mer med innkomsten, han setter seg vansligvis litt i fra meg, men i dag holdt han større avstand til meg og han måtte oppfordres til å sette seg. Men bortsett på det første slaget så gikk han ikke bananas, han lukket ikke ørene og vi klarte å samarbeide på tross av hans iver. Han fikk ett slag hvor han etterpå fikk vise, og belønningen ute hos figuranten var "bare" godbiter. Etter dette slaget så fikk han 3 nye slag hvor belønningen foregikk på midlinjen, av meg med lek og ball.
Løsbittet sitter litt lett i munnen på han og han må på flere av slagene plukke opp bittet men han får tilslutt meldingene med seg helt inn. Han "tuller" ikke utover dette, selv om det nok koker litt i hodet hans. Og matmor er kjempefornøyd med at bytte av belønning inne på midtlinjen og ute hos figurant ser ut til å være oppskriften på hvordan vi skal få runderingsøvelsen i boks :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar