fredag 11. januar 2013

I tenkeboksen...

Hadde en forferdelig trening igjen i går.. Jeg er virkelig dårlig på lydighetsbanen...og spesielt i enkelte tilfeller...hva jeg mener med det kan noen av dere få vite i private meldinger, men jeg har ikke lyst til å ta det offentlig.
Onsdag hadde vi en bra trening, også det var lydighetstrening, og jeg var så fornøyd med meg selv og lille Felix. Men, med tanke på gårdagens katastrofalt dårlige prestasjon så innser jeg at vi ikke vil klare alle delene i appellen før 10 februar..om noen overhode... 10 februar er nemlig påmeldingsfristen for årets hovedkurs vinter og vi må ha bestått appellen om vi skal ta B kurset den uka. Og siden vi ikke får på plass appellen så blir det ikke noe B-kurs og heller ikke hovedkurs. Vi kunne trengt treningen det er ikke det, men nå må jeg se å få gjort den appellen ferdig og konsentrere meg om det. Å reise på samlinger er dessuten dyrt og jeg må bruke dyrebare feriedager. I år får jeg bruke de feriedagene på noe annet.
Det er et enormt nederlag for meg dette, men jeg har bare meg selv å takke. Det er jeg som ikke får det til.
Hva det vil komme til å bety for lavineutdanningen vår skal jeg tenke litt mer på. Det er mulig at jeg legger videre godkjenninger på Lavinedelen på hylla, frem til vi har bestått A i ettersøk. Har man A i en gren kan man ta A i de andre grenene uten å ha tatt B kursene. Nivået må likevel være så bra som A, så det betyr at vi må fortsette å trene men at vi ikke kommer til å ta prøver før vi kan ta A'en.

Noe annet jeg har vært i tenkeboksen for er Felix sine C albuer. Snakket med veterinæren i dag, vi så på bildene sammen og jeg stilte de spørsmålene som har kvernet rundt i hodet mitt fra jeg fikk diagnosebrevet fra NKK.
For det første så er det å ha artrose i albuene værre enn å ha artrose i hoftene.... så det hadde vært bedre om han hadde hatt C hofter :-/  MEN, forandringene i albueleddene hans er så små, ikke fullt 1mm.
Hvorvidt jeg burde fortsette å trene han frem til en redningshund fikk jeg ikke noe entydig svar på, men jeg fikk noen hint om hva jeg burde være forsiktig med og hva jeg burde unngå.
Samtidig var veterinæren veldig klar på at vi skulle fortsette å trene, musklene er viktig for stabilisering av leddet, så jeg må ikke låse han inne i leiligheten og la han bli en ren sofahund.
En strek i regningen er at han ikke bør bære kløv.... Og "poff" der forsvant drømmene om fremtidige fjellturer der Felix tok sin del av mat og turutstyr til fjells.. Her skal nok matmor få bære alt selv og unge herr propell skal bare få springe og leke ... nesten, Adam var jo ikke lenge i paradis... det blir nemlig ikke så enkelt for Felix, han skal nok få jobbe på fjellturer selv om han ikke skal bære mat og telt.. FOR han kan dra, det å dra pulk er helt greit og gå forran meg i line med trekksele. Så det kommer til å bli hans jobb når vi er på tur...hjelpe matmor fremover ;-) Å sykle med han på siden av sykkelen skal jeg unngå om han lener seg utover. Jeg må tenke på at han skal ha lik belastning på begge albuene. Mulig en Kickbike er tingen??

Vi fortsetter treningen vi har påbegynt og så holder vi øye med albuene, i tillegg  forsøker jeg å styre unna de øvelsene som gir størst belastning og risiko for ytterligere skade.

Som jeg har sagt før:  Ingen av oss vet hvor lenge vi lever, og mens vi lever så skal vi ha det morro, livet skal være godt og vi skal LEVE mens vi gjør det.

5 kommentarer:

  1. Utrolig kjedelig med C-albuer, men verden går ikke under. Noen får store problemer tidlig, andre får ikke problemer før de er gammel og grå. Ikke ta sorgene på forskudd:-) Du kan jo ha ham forran sykkelen (på samme måte som du har ham forran deg på ski, eller må på en kickbike). Jeg fester mine rett under rattet på sykkelen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er kjedelig og jeg forsøker å ikke ta sorgene på forskudd, for som du sier så kan han leve lenge og godt uten smerter også med C albuer. Men jeg ønsker ikke å påføre han ytterligere skader med å utsette han for "dumme" ting. Og derfor har jeg snakket med veterinæren. hehe og det å ha han forran på sykkelen er en ide, jeg må bare lære han noen nye kommandoer først så han ikke stikker til skogs med meg :-)

      Slett
  2. Hei og godt nytt år! Leit å høre om både helseplager og dårlige treningsresultat, men kjenner jeg dere begge rett så gjør dere det beste ut av situasjonen som den er. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt Nytt år Halvar. Felix har ikke helseplager enda. Og det er ikke sikkert at han noengang vil få plager av sin artrose:-) Når det gjelder treningsresultatene så får vi bare jobbe mer og jeg får jobbe hardere med å finne den metoden som funker for oss. Takk for tanken og lykkeønskningen :-)

      Slett
  3. Intressant att höra vad veterinären sa. Det var ju tråkigt för dig att inte Felix kan bära packning när ni går på tur, men det låter ju bra att han får DRA i alla fall! Glad att höra att han inte ska förvandlas till en soffhund! :-)

    Om du vill sälja klövjeväskan så kanske jag kan köpa den - för den var väl rätt dyr för dig att köpa och nu har du ingen användning för den?

    SvarSlett