tirsdag 22. mars 2011

Felix alene hjemme en hel arbeidsdag.

Det har vært en spesiell dag, en merkedag og jeg håper den sier noe om hvordan dagene vil bli for meg og Felix fremover:-)
Felix har for første gang vært alene hjemme en hel arbeidsdag. Og det var med spenning og sårhet jeg dro avgårde på jobb i morges. Jeg var urolig for at han skulle være så lenge alene. Han er jo enda så liten! 
Vi har øvet på at han skal være alene, vi begynte med at jeg "sysselsatte" han med godbiter, bein, eplebiter eller gulrot slik at han ikke var så oppmerksom på at jeg gikk ut døren. De første turene var ut i postkassen, ut med søppel, ned i boden. Turer ut hvor jeg bare var borte noen få minutter. Etterhvert har jeg utvidet tiden som han har vært alene.
Vi stod tidlig opp i dag så det ikke skulle bli noe stress, jeg har "tatt tiden" på meg selv for å finne ut av hvor lang tid vi bruker på tur, mat og mitt "morgenstell". Så vi startet dagen slik vi har gjort de 4 siste ukene :-)
Da det var tid for meg å dra på jobb satte jeg inn litt vann i buret (vi har metallskål som kan henge på burveggen) fant frem bestikkelsen min, eplebiten, satte på radioen og fikk hund og eplebit inn i buret. Jeg ønsket han en god dag og gikk ut av leiligheten. Da jeg hadde låst døren begynte han å bjeffe og pipe. Ikke mye og intenst, men nok til at jeg fikk vondt inni meg. Men som de siste dagene så roet han seg i løpet av 5 minutter.
Jeg hadde avtalt med en av naboene mine som skulle jobbe halv dag om at han når han kom hjem skulle lytte ved døren min og sende meg sms om Felix ikke var rolig. Jeg fikk ingen sms, og det er lenge siden jeg har sjekket tlf min så mange ganger i løpet av en arbeidsdag :-) Jeg var jo også spent på om Felix ville klare å holde seg tørr hele dagen så da jeg kom hjem og vi hadde hilst og han hadde vært ute, så sjekket jeg buret. Og det var tørt!! Flinkingen ;-)
Jeg oppdaget at han nok har vært urolig en stund for han hadde dratt ned et teppe som jeg hadde hatt liggende oppå buret. Han har nok jobbet litt for å få det ned, men han hadde ikke ødelagt det. Og da er jo spørsmålet hvor urolig har han vært??
Jeg tok meg en runde til naboene for å høre om det var noen som hadde vært hjemme og om noen hadde hørt noe.
Fredrik naboen min som jobbet halv dag og som skulle lytte ved døren min da han kom hjem, hadde som sagt ikke hørt noe, og han hadde også vært ute og måket snø og ikke hørt noe da heller. Naboene oppe hadde vært hjemme først på dagen og de hadde ikke hørt noe. Og naboene vegg i vegg hadde vært hjemme hele dagen og heller ikke hørt noe.
Jeg var glad da jeg dro fra jobb og forstod at Fredrik ikke hadde hørt en lyd fra Felix etter at han kom hjem, og enda mer glad ble jeg da jeg hadde snakket med de andre naboene mine og de kunne fortelle at de ikke hadde hørt noe de heller :-) <3

Felix og jeg har også vært på kurs igjen i kveld og der har vi øvet på lineføring dvs å gå ved fot samt kontakt og innkalling. Morro og slitsomt for både to og firbeinte. Jeg kan jobbe litt med å gjøre meg selv litt mer morro, for avogtil kan Felix bli mer intressert i de andre hundene og hva de bedriver enn i meg.... Men ellers gjør vi mye bra, og så lenge Felix klarer å holde konsentrasjonen så går han som en konge ved siden av meg og kommer ivrig og fint på innkalling :-)
Hjemmeleksen til torsdag er at Felix skal øve på å sitte i ro og sitte samtidig som jeg fjerner meg litt fra han, går rundt han og veiver litt med armer og bein.... DET tror jeg blir en utfordring for både liten og stor :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar