torsdag 1. september 2011

Agility

Felix og jeg har vært på første kurskveld i Agility. Og dette kurset tror jeg kan bli kjempemorro :-)
Felix er jo som en elefant i en liten porselensbutikk ..hehe.. men når han skjønner hva han skal gjøre så er han veldig konsentrert om oppgaven og kjempeivrig :-) Godisbiter hjelper jo også selvsagt :-)
Etter noe teori i gårkveld bar det ut på banen hvor det var satt opp et lite hopphinder. Og da det var Felix sin tur så sprang han rett på pinnen som utgjør hopphinderet. Tror ikke han så pinnen fordi han bare var opptatt av meg og godisen jeg hadde. Iveren og voldsomheten hans frembrakte i løpet av kvelden mye latter både fra meg, kursholderne og de andre deltagerne :-) hehe .. og det er jo bare morro at vi kan skape liv latter og litt glede;-))
Det gikk bedre andre gang han skulle over hinderet, han gjorde som han skulle selv om han er så ivrig at den som holdt han hadde problemer med å holde han igjen. Vi får trene på at han skal være i ro til han får startsignalet :-)
Hver hund fikk 4-5 repitisjoner på hver stasjon, og imellom øvelsene så måtte de være i bilene. Vi hadde bare en hund på banen i gangen siden dette er nye øvelser for de. Etter hopp over pinne/bom, fikk vi hopp over planker og det gikk knallbra. Vi forsøkte da at han skulle sitte og bli til han fikk startsignal, og lille flinkingen min klarte det med glans <3
3.oppgave var tunellen. Der måtte jeg nesten krype inn i tunellen fra andre siden for å få han til å forstå hva han skulle gjøre, men også der når han først hadde gjort det så var det helt greit. Han viste ingen redsel for tunellen, men han forsøkte først å gå på yttersiden :-) På de siste repitisjonene på denne øvelsen la jeg på litt mer fart og Felix elsket det! 4.hinder var mønet, og også det gikk helt fint. Første gang gikk han riktignok bare halve veien oppover før han hoppet ned men 2.gang gikk det helt som etter boken. Mange hunder liker ikke å gå på metallet men Felix brydde seg ikke noe om underlaget. Og på siste repetisjon fikk vi til at han stod med 2 bein i feltet og 2 utenfor, perfekt!
Kurskveldenble avsluttet med noe de kalte sirkeltrening. Hvor vi skulle øve på å gå i sirkler. Og hvor hundene skulle gå på yttersiden av sirkelen uansett hvilken vei vi gikk. Dette er en øvelse de bruker for at hunden skal lære seg å følge føreren, følge føreren på begge sider og med tiden lære seg å gå den veien som førerens skuldre viser... Felix er jo flink til å gå på venstresiden, men siden vi har trent endel lydighet og at det er venstresiden som gjelder så finner han automatisk venstresiden når vi snur. Så hjemmeleksen vår til neste gang er å trene på at han skal kunne gå på høyresiden. I tillegg skal vi øve på "sitt og bli" :-) Vi gleder oss allerede til neste gang ;-)

Seinere i dag skal vi trene lydighet sammen med de andre i NRH. Det blir også spennende :-)

Nå bærer det avgårde til veterinæren for å sjekke om Felix har dannet nok antistoffer mot Rabies. Akkurat det gleder jeg meg ikke til, han er jo ikke så glad i håndtering og han er dritsterk...vel vel, vi får se hvordan det går ..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar