søndag 11. mars 2012

Lavinetrening dag 3.

Ny dag og nye muligheter :-) Jeg tenkte at om laget fikk tak i en scooter til dagens treningsøkt så skulle jeg forsøke å bruke ski til og fra treningsfeltet. Scooteren kunne tatt med seg den store sekken min slik at jeg bare hadde ski, staver, line og hund å holde styr på. Men siden scooteren vår ikke blir reparert før uti uken og vi ikke fikk lånt oss en annen så måtte jeg bære sekken selv. Det blir for utfordrende for meg å både ha ski,staver, line og en stor sekk siden Felix fortsatt springer rundt meg. Derfor brukte jeg trugene i dag også. De er litt enklere å få ut av "løkkene" Felix lager når han springer  rundt meg.

Ny dag med hundehule trening :-) Siden Jervenhiet ble ødelagt i går så ligger Felix i dag i innerforet. Og for at han skal ha noe lunt å ligge på så har jeg dratt med meg et saueskinn og et tovet ullunderlag. I går lå han jo inni hulen med labbene på yttersiden. I dag da jeg sjekket han så hadde han ålt seg helt ut av hula. Men siden han var lenket fast så kom han seg ikke så veldig langt. Jeg lot han bare ligge der han var, han lå fortsatt inni posen og han hadde dekken på så han frøs ikke. Inngangen til hulen er også ganske lun, og så lenge det ikke snødde mens han lå der så fant jeg ut at det fikk bli slik. Jeg får lage ett bedre anker neste gang.

vi venter på at det skal bli vår tur å gjøre søk

De to første søkene våre ble som i går, med åpne huler...I det første søket får han ferten i nesen raskt og suser avgårde og rett ned i hula...Og bruker god tid hos figurant. Jeg forsøker å kutte ned på godbitene og vil gjerne at han skal bli mer gira på å leke med de han finner. Figurantene har defor bare noen få godbiter med seg og en leke. Og det ser ut for at det fungerer ganske godt. Han er litt forsiktig med å komme helt innpå figuranten så godbitene er for at de skal få han helt inn..han er jo matvrak så han er ikke vanskelig å be :-)

Nytt søk. Også dette en åpen hule, men den er dyp og trang. Han farer inn i denne også, figuranten bruker godbitene til å få han helt opp i ansiksthøyde og deretter er det lek. Etter å ha lekt litt kommer han ut for så å rase inn i hulen igjen. Flinking:-) <3

Den lukkede hulen. Søk nr 3. Etter å ha gjort 2 søk med åpne huler så er det tid for å se om han finner figuranten som ligger i den lukkede hulen. Jeg bruker vinden og setter han i søk like etter at han kommer ut av hule nr 2. Det tar to sekunder eller så fra jeg sier "søk" til han tar ferten og setter avgårde i turbofart mot området hvor hulen ligger. Hulen er lukket igjen men lukkingen er gjort med et tynt lag snø siden dette er hans første lukkede hule. Han går rett mot der åpningen er , snuser litt på veggen og bryter seg inn..ingen graving desverre men mulig laget med snø var for tynt.? Også i denne hulen bruker han tid. Pølser og lek får han visst ikke nok av :-)) 

Ove har tydeligvis mer pølser igjen :-) Kongen ligger "død" ved siden av Felix.

Etter Felix har gjort sine søk så er det min tur å ligge i en lukket hule. Det er første gang jeg ligger i en snøhule som er lukket og det er litt spesiellt... Men jeg slapper godt av og dormer nesten mens jeg venter på de hundene jeg skal ligge for.

Vi har samband slik at vi hele tiden kan få tak i de på yttersiden om det skulle være noe.

Her blir jeg reddet!! Redningshunden Kiera finner meg så lett som bare det! Hundeføreren har sett at hunden markerer/ graver og bruker derfor søkestang i området hunden graver i.

..også godkjente redningshunder får godbiter under trening :-)

Mens de siste hundene er i søk blir været gradevis dårligere. Og før vi får pakket sammen så blåser det kraftig og snør tett. Vi går derfor ned mot bilene i samlet tropp. Sikten er innimellom lik null! Og det er ikke rart om folk går seg bort i fjellet når været snur.
Her har vi startet på turen ned mot bilene. Og Felix springer litt fra og


...til :-) Jeg må jobbe med å få han inn på riktig side i forhold til lina, men det går gradevis lettere.
Vinden er nå så sterk at den tar skikkelig godt tak i sekken min. Og innimellom er det bare såvidt at ikke vinden river meg overende... er det ikke det ene så er det det andre :-)

 Vi kommer oss alle velberget ned til bilene. Og alle er enige om at dagens økt har vært kjempebra. Og helgen har vært super!
Jeg, gleder meg til neste trening :-)

2 kommentarer:

  1. Vad duktiga ni är!! Är så imponerad av er Heidi:) Jag ser verkligen fram emot i sommar när ni kommer!! Då ska vi LEKA felix och jag, hehe :) SÅ kul att se både bilder och att du skriver hur ni tränar!!

    Eva

    SvarSlett
  2. Det är fascinerande att läsa om träningen. Som om Felix (och de andra hundarna) har en instinkt och direkt förstår vad det hela går ut på. Så imponerande!Vi kan bara instämma i Evas kommentar om att det är både kul och intressant att följa er träning.

    SvarSlett