fredag 10. juni 2011

Tur og kurs.

I dag har vi hatt godvær i Tromsø, 16 grader og sol. Felix og jeg har vært på en liten skogstur/fjelltur som nok ble litt for lang i det varme været for vesle Felix. Og det på tross av at mesteparten av turen foregikk i skyggefull skog.
Vi brukte veldig lang tid hjem.. Det ble mange drikkepauser og noen 5 minutter :-) Det er morro å se hvordan en valp bare slenger seg ned eller setter seg og på den måten veldig tydelig sier "nå er det nok!" Og hvordan de etter litt hvile spretter opp igjen full av energi og iver. Vi stoppet og tok en av pausene ved en elv og da kviknet han virkelig til, sprang som en gal i elva og på elvebredden. Overlykkelig over å får en ordentlig nedkjøling og drikke ubegrenset med kaldt vann. Det lunkne vannet jeg hadde i sekken kunne nok ikke måle seg med det iskalde fjellvannet. Uheldigvis fikk jeg ikke tatt bilder av denne lykken, på grunn av stor vannføring og ett lite stryk så torde jeg ikke å slippe han løs.
På vei oppover er det enda endel snø. Utsikt mot Håkøya og Tromsø.


Snø og kvist er stooor lykke mener Felix :-)


Oppe!!


Etter turen har vi vært på kurs, vi har startet på Hverdagslydighet og vi har i dag trent på lineføring med kursendringer, tempoendringer og holdt. Vi har trent på sitt og bli, med forstyrrelser, og med lina liggende på bakken. Vi har trent på Heeling, dvs at han skal gå bak meg og ikke passere meg. Når jeg stopper skal han stoppe ved fot. Vi lærer dette for at hunden skal kunne gå bak fører f eks i skogen og på smale stier. Og for å trene hunden til å ha fokus på fører. Vi har også trent litt på innkalling og at Felix skal runde meg når han kommer og stille seg, eller sette seg ved min venstre side.

Etter en lang tur og mentale utfordringer så slokner <3 på denne måten... men ikke uten å ha hatt seg en runde med å hente skoene mine. Han har begynt med å hente inn sko som står i yttergangen. Han kan holde meg i ånde lenge med det, siden jeg har ikke mindre enn 10 par sko stående :-)


1 kommentar:

  1. Som vanligt en roande läsning om vad ni sysselsätter er med. Jag kan via din beskrivning se hur "valpen" gör när ni är ute på tur:-)Lycka till på kurserna. Karin/Athena

    SvarSlett