søndag 16. september 2012

Hva har vi gjort siden sist - Noen bilder og minimalt med tekst...

Jeg er tilbake :-) Nå har denne bloggen ligget brakk lenge nok, og jeg skal forsøke å bli litt flinkere til å skrive en det jeg har vært det siste halve året.

Om dere lurer på hva som har skjedd siden sist så er det så mye at jeg ikke kommer til å skrive om alt. Jeg har jo en FB profil og Felix sitt liv er vel dokumentert der.  Nå er jo ikke alle leserne våre på FB eller ikke venner med oss der. Og jeg tenker at kanskje ikke alle vennene mine på FB er like interessert  som leserne av bloggen, derfor skal jeg nå forsøke å spare FB vennene mine for alt skrytet, og heller poste det her..For det er mye skryt men dere må ikke tro jeg forteller alt. Livet kan jo fort virke som en dans på roser når en bare forteller om de positive tingene og om hvor flink den unge Felixgutten er, men jeg kan love dere at det bildet ikke er helt riktig eller sant. Vi har våre bekkmørke og grå dager vi også. Og vi sliter fortsatt med mange av de samme tingene som før.. DET er jo selvsagt ikke Felix sin feil, men min.
For å oppsummere våren sommeren og høsten så kommer her en mengder bilder med litt tekst. Kos dere :-)

En variant av Felix sine liggestillinger... :-)

Vi feirer den norske nasjonaldagen.

Felix sin variant av ikke å sitte i sofaen...

Ute på nattevandring. Det er midnatt i midnattssolens rike :-)

Kveldstur i regn og tåke.

Vi nærmer oss målet for turen. Tur-postkassene ved Krokvannet

Vi har fortsatt mye snø i fjellet som dere ser, uvanlig mye til at datoen er 19.juni...
4 dager senere er været mye bedre. Vi drar på tur igjen denne gangen til Ørnfløya, en liten topp nesten helt ute i havgapet.

Felix gjør meg flau..han bjeffer ikke på Marcus, men på noen andre som kommer etter oss :-/

Gro og Marcus på toppen.

Utsikten er like vakker som alltid :-) sørvest.

vest

nordvest

Vi tar oss en liten pause  for å nyte solen og utsikten...Felix har bare øyne for det som foregår oppe ved toppen:-)
Dagen etter er det ny tur. Rismålshøgda på Ringvassøya.

En pust i bakken :-)

Oppe:-) Vi ser utover Kvalsundet og vi aner storhavet <3

Kongen på haugen??

"talking to me?
Tur til Varden, natt til 29.juni.

Klokken har akkurat passert midnatt. Felix i godt driv oppover <3

På vei ned igjen får han springe løs.

Da vi kom hjem oppdaget vi at vi hadde tatt med oss denne lille karen...Han fikk ikke bli med inn :-)

Så var det tid for ferie. Og i år så var ferien fullt opp av ting vi skulle gjøre. Vi reiste først til Hjortkvarn for å besøke Silogårdens Kennel og kennelmatte Eva. + De andre eierne og hundene i F-kullet :-) Etter en uke i Sverige bar det avgårde over grensen til Norge igjen for en uke på Østlies hundesenter ved Elverum. Deretter hadde vi 3 dager som ble brukt hos og sammen med familie i Sarpsborg før vi måtte sette kursen nordover. Siste ferieuke ble brukt i Målselv hvor vi deltok på Hovedkurs Ettersøkning for NordNorge.
Vi kom til Hjortkvarn en dag tidligere enn planlagt og siden Eva da hadde huset fullt av folk og hunder så overnattet Felix og jeg på et veldig hyggelig B&B.  http://www.skinnarbacka.se/indextest.html
Veldig hyggelig vertskap, god seng og deilig frokost. Anbefales! :-)
Hovedhuset

Her sov Felix og jeg.

Dagen etterpå fikk Felix gå i sin barndoms hage. Vi er hos Eva på Silogårdens Kennel

Her treffer vi denne unge mannen. Herax på 8 uker. Han er Felix sin halvbror og er den eneste av mamma Axi's siste kull som ikke har reist til sin nye eier.

Felix og Herax i lek <3

...litt roligere lek :-)

..og full fart igjen.

På Silogården finnes også 3 katter. Her får Felix hilse på den ene av de.

Tirsdag kommer Frodo med sin familie, og hvor jeg hadde hodet da vet jeg ikke for det ble ikke tatt ett eneste bilde :-/
Onsdag kommer Fanny, F'zorro, Ozzy, og Folke med sine familier og vi har en hyggelig dag med deilig god mat, masse prat, litt sportrening, feltsøk og teigsøk.
De tre første bildene er tatt av Fannys husse og jeg har kynisk stjelt de fra deres blogg. http://harjuhundarna.blogspot.no/2012/07/f-kulltraff-i-hjortkvarn.html

Felix i teigsøk :-)

Marcus(Folkes matfar) er figurant og ble til slutt funnet :-)

På slutten av dagen tok Eva bilder av de fine guttene og jenta i F-kullet. Også disse bildene har jeg stjelt. De neste 18 bildene er hentet fra Silogårdens hjemmeside/ blogg. http://www.beauceroner.se/  Frodo, Figo og Fayenne mangler.
Ozzy

Folke

Fanny

F'zorro

Felix

Felix..igjen ;-)

lille vakre vene <3
 Siste dag i Hjortkvarn. Eva får litt panikk fordi vi ikke har tatt så mye bilder... Vi forsøker å vise henne litt av det vi kan :-) men imponerer ikke veldig da jeg ødelegger for meg selv med å ha godbitene i hånda.
forsøk på "på plass" og jeg er så dum at jeg har hånda full av godbiter... sukk

..et forsøk på "dekk"...jeg fortsatt med godbiter i hånda..
..joda godbiten er fortsatt i hånda..

..en veldig skjev "sitt"...

Siste dag i Hjortkvarn. Vi er ute på tur i skogen bak eiendommen til Eva.

Felix og jeg har rotet det litt til i sporet og derfor skal vi nå tilbringe en uke på Østlies hundesenter hvor vi en hel uke skal gå spor. i tillegg til sportrening får vi litt lydighetstrening og litt felt.

Ukens bolig er denne :-) Og jeg deler hytte med Tone som jeg også trener sammen med i Tromsø.
 Første dag i skogen er katastrofal! Instruktørene ønsket å se hver ekvipasje og de ga alle spor med påvirkning. Felix er heit nok i sporet og han trenger jo ikke påvirkning...det er jo ro vi trenger og det fikk vi sannelig også vist. det første sporet hangjeg som ei filledukke etter unge herr Felix og bak meg hadde den ene av instruktørene sitt svare slit med å forsøke å holde oss igjen. Spor to: Instruktøren ønsket å gå sporet med Felix... også dette sporet ble lagt med påvirkning. Og resultatet var ikke noe særlig bedre enn første spor. Instruktørene fikk noe å tenke på og vi ble enige om at Felix ikke trenger påvirkning i sporet. Det ble snakk om noe som kalles NATO løkke men aller først skulle vi forsøke å droppe sporselen og la han gå spor bare med halsbåndet.
...og resultatet :-) her går vi spor uten at jeg henger som et slips= lykke :-)

...men dere kan vel fortsatt ane at sporet gåes med en viss intensitet så jeg må virkleig jobbe for å holde han igjen.

Felix med nesen i sporkjernen <3

Og for vel utført jobb vanker det belønning i form av lek :-)

...og litt drakamp
Dagene i skogen ble som regel avsluttet med en tur på egenhånd. Turer der Felix fikk springe løs, være "hund". Turer med lek og morro for både Felix og meg.

Vi har god progresjon utover uka.  Torsdag får vi vårt første spor med bare merker i spor start og slutt. Instruktøren går bak oss og skal bare gi meg beskjed om vi er "av" sporet. Vi klarer oppgaven veldig bra. Og instruktøren er så fornøyd med oss at jeg får en klem når vi er ferdige. Fra nå av får vi bare umerkede spor. Og fredag får vi for første gang pinner i sporet. jeg ser at Felix har "noe" i nesen flere ganger, men han plukker ingen pinner og jeg ser de ikke. Vi kommer derfor til sporslutt uten en eneste gjenstand
..uten å ha plukket en eneste pinne men veldig fornøyd :-)
Siste dagen får vi et spor som er mellom 600-700 meter, i sporet er det 5 pinner. Mens vi venter at sporet skal legge seg så apport trener jeg og Felix. Og det han skal apportere er sporpinner. Da vi senere går sporet plukker han 4 av de 5 pinnene. Og jeg er superfornøyd. En hel uke med sportrening har også fått ned tempoet til unge Felix og jeg kan gå bak han i sporet i rolig tempo og bare med en hånd på lina.

Etter uka på Østlies har vi noen dager som vi tilbringer i Sarpsborg sammen med min eldste søster og hennes  familie. Rolige, koselige dager hvor vi bare "er".
På turen hjemover igjen stopper vi på Lillehammer hvor vi besøker ett av mine søskenbarn. Og det som bare skulle bli en kjapp kaffepause ble til en koselig grillkveld. Felix og jeg kjører til Trondheim den første dagen. Dagen etterpå kjører vi til Bardufoss hvor vi låner mamma og pappas hus. Vi har en dag til hvile og restitusjon før vi skal på NRH's hovedkurs i ettersøkning NordNorge.
Som takk for lånet av huset så graver Felix litt i hagen...

Hovedkurset er lagt til Målselv Fjellandsby og utsikten er denne <3
Jeg har dessverre ikke tatt ett eneste bilde av Felix denne uka. Men en av de andre kursdeltagerne tok dette den ene dagen vi runderte. http://web.stagram.com/p/253308631843133999_201675821
Felix har bånn gass... som vanlig :-)

En av dagene er vi på Andsfjellet, utsikten sørover er denne.. forøvrig er dette stedet jeg vokste opp :-)
En uke på kurs, hvor vi går mer spor, trener mer felt og runderer. I sporet gjør vi ingen fremskritt, men vi oppdager hva vi må trene mer på. Kryssede spor er vanskelig. Og spor med forstyrrelser ligeså.

Vel hjemme i Tromsø igjen tar vi oss tid til noen flere turer.
Tur til Fløya. Felix i godt driv oppover.

Felix lurer på om jeg fortsatt henger med. Den høyeste toppen  er  Fløya.

På vei oppover ..og når vi snur oss og titter er dette det vi ser...
På Fløya. Utsikt over Tromsøya, Grindøya og Kvaløya.

Etter 1 mnd på tur og hvor Felix har bodd i bilen i 14 dager så er det godt å komme hjem. Og  spesielt godt er det å finne dyna mi.

Felix tror seriøst at dette er hans nye plass.

På trening med NRH, Søk fra båt. Felix syntes ikke dette var noe gøy.  han hadde mer enn nok med seg selv og  selv om jeg kunne se at han fikk ferten av figuranten så fulgte han den ikke opp. Det å være i båt må vi heltklart trene mer på.
Norsk Folkehjelp stilte med båt og mannskap, figuranter i form av dykkere fra Tromsø dykkerklubb.

Jeg har jo lenge tenkt at jeg skulle kjøpe kløv til Felix, men jeg har vært veldig usikker på hvilken type kløv jeg skulle kjøpe og derfor har det ikke blitt noe av. Stine har en RUFFWEAR kløv til Diego, og vi får låne denne for å se om dette er en kløv Felix kan bruke.

Ny tur, denne gang til Kjølen. Og nå er kløven fylt med bæreposer.

Verdens vakreste lille Felix  <3

Oppe.

Fra toppen har  vi denne utsikten. Mot øst

Mot sørvest.

Mot nord. Tåka kommer sigende mens vi sitter på toppen, derfor blir det bare en kort stopp der oppe før vi snur å går nedover igjen.

På nedoverturen får Felix lov til å gå litt løs.

"ropte du på meg?"

Felix har fått beskjed om å vente...

... en kan neste se hva han tenker :-)

hehe...her har han gitt opp...jeg er visst umåtelig treg nedover :-)
 Felix bruker ventetiden til å sjekke området

Snart nede, og Felix må igjen gå i line.

Vi har også i år vært på en helgesamling på innlandet. Jeg har ikke tatt ett eneste bilde fra denne samlingen. Men for en helg :-) Vi hadde samme instruktør som vi hadde da vi tok C-prøven i Lavine og han var veldig effektiv og vi fikk gjort så mye denne helgen. Det ble flere spor, masse rundering, apport trening, felt, teigsøk, og fellesdekk. HERLIG!

1. Vad kul att du skriver igen! En härlig summering av tiden som flytt sen senast och som vanligt så fina bilder. Bitte blir också inspirerade av dig och ska också börja blogga en gång i veckan har hon bestämt. Du måste göra reklam för din sida på FB :).

2. Härliga bilder!! Och vilken sommar ni har haft:) Så skönt att du fick lösningen på så mycket under sommaren!! Hoppas att ni snart kommer tillbaka!

Eva

1. Vi kommer gjerne igjen Eva :-) Du skal bare se at vi er tilbake før du aner ;-)

3. Jag skulle gärna vandra upp på Örnflöya, jag också. Så vackert och vad högt upp! Men jag undrar, är vandringslederna uppmärkta (rösade)? Annars verkar det lite skrämmande att vara där upp när dimman kommer (antar att "tåka" är dimma) - man kan ju lätt gå vilse.

Jag tycker bilden på din syster (?) och hennes pojke är så lustig, för Felix är vänd i perfekt profil och ser ut som hieroglyferna i en egyptisk gravkammare :-)).

Vilken aktiv sommar ni hade med spår och träning hela tiden efter att vi träffade er i Hjortkvarn! Men vad tyckte dina föräldrar om att hunden grävde i deras trädgård?

Jag fick en kommentar från en av mina affärsbekanta som är Facebook-vän med mig. "Gör du INGET annat än håller på med den där hunden?" sa hon och lät som om det var en konstig prioritering. Därav drar jag samma slutsats som du har gjort: man har en blogg där ens hundvänner kan läsa, och på Facebook lägger man bara en några enstaka fina bilder, för de som inte har hund orkar inte läsa mer.

1. Ørnfløya er ikke så høy Mona, den er bare 154 moh. Men vakkert er det der og en fin tur for de aller minste:-) Kjølen derimot er litt høyere den er 790 moh. Og det er en fjelltopp hvor det nesten alltid er vind og hvor tåka ofte kommer om sommeren. Og da ligger den som et lokk over toppen. Kjølen har i mange år vært en av mine favoritt turer. Den er akkurat passe lang, jeg bruker ca 3,5 timer tur retur og utsikten når en er oppe er verdt slitet :-)
      Siden det ofte er tåke der oppe og min store skrekk er at jeg skal gå meg bort så pleier jeg å ha med meg min GPS, og jeg setter den på fra start av med sporingsloggen på. Jeg føler meg derfor ganske sikker på at jeg skal kunne finne veien ned igjen selv om det blir tett tåke.

Hehe.. mamma og pappa sa ikke så mye om den gravingen i hagen, jeg tror muligens at det kommer av at de nå skal selge huset og at de derfor ikke bryr seg så mye..jeg hadde dessuten avvæpnet de med å fortelle hvor glade jeg var i de, så jeg tror ikke dehadde hjerte til å kjefte..jeg hadde også ryddet opp etter han så det så ikke så veldig ille ut :-)

Ang statusoppdateringer på FB så er det litt payback til alle de som tror at jeg har interesse av å høre om hvor mange ganger barna deres har prompet,rapet og sagt mamma...joda jeg forstår at det er stort, men jeg er ikke videre interessert. hehe antagelig like interessert som de er av Felix. Men, det er ikke bare payback, du vet det hjertet er fullt av det renner munnen over med :-)
      Uansett, så har jeg tenkt at jeg skulle begrense meg litt på FB og heller ta alle "banalitetene" her. Så kan de lese om de de som vil og orker :-)