søndag 22. mai 2011

Brukshunddag og fisketur

Det har vært en lang dag for Felix og nå i skrivende stund ligger han ved beina mine og drømmer. Han småbjeffer i søvne og beina jobber.
Vi har på dagen i dag vært sammen med andre valper fra Grunnkurset og Valpekurset på brukshunddag i Straumsbukta. Der har vi trent lineføring og kontakt og det har vært masse inntrykk. Vi har vært i "duftlabben" igjen og selv om jeg syntes han gjorde det bedre forrige gang så fikk vi masse positive tilbakemeldinger fra lederen av hundeskolen. :-) Norske redningshunder var der i dag også, som forrige gang. Og vi ble denne gangen vist hvordan en "profesjonell" redningshund jobber når han leter etter noen i terrenget. Kjempemorro!! Vi hadde hundesprinten, og Felix og jeg vant ikke denne gang heller. MEN, denne gangen torde vi gjøre innkallingen uten line. Og Felix gjorde som forventet, kom direkte til meg selv om det stod andre mennesker og hunder å tittet på. Vi har øvd på dette de to siste gangene på grunnkurset så både jeg og kursleder hadde troen på at det ville gå greit.
Vi har også vært på jordet sammen med sauene på gården, og Felix som ikke vant hundesprinten, fikk derimot prisen for å ha spist mest sauebæsj ;-(  Snuten lå klistret til marka og jeg jobbet som bare det for å få kontakt og få han til å ligge unna de sorte "herrrlige" perlene og rukene som sauen så vennlig hadde lagt igjen...Etter endel jobbing så fikk vi det til slutt til. Men da hadde han allerede fått i seg litt og jeg hadde vært endel ganger inne i munnen hans og hentet ut "godsakene" usj!! Gjett hvem som ikke har fått lov til å gi meg muss etterpå!! :-) Dere har helt rett: Felix :-)
Da vi kom hjem spiste vi og slappet av noen timer før vi dro med Halvar på fisketur. Felix har aldri vært med på det før og aldri sett en fisk, hverken død eller levende :-) Og dermed har han fått enda flere inntrykk å bebarbeide i dag. Han var fasinert av fiskestangen og forstod fort når vi hadde fisk på kroken. Han var ikke helt sikker på hvordan han skulle behandle fiskene vi fikk. Men fikk ikke lov av meg å bite på de eller bruke klørne, bare snuse. Alle fiskene vi fikk var små, og vi klarte å løsne de fra kroken uten å ødelegge de derfor ble de kastet ut igjen slik at de kan vokse seg større.
Bellvika

Felix snuser på en av flere daffe men sprell ;-) levende fisker.

Han vet ikke helt hvordan han skal forholde seg til disse vesnene som vi drar opp fra havet :-)

En stor hund må selvsagt ha kraftig løpestreng ;-)

Rett nedenfor kaia kryr det av småfisk

hehe... jeg prøver å få han til å ligge i ro... Han, matvraket, vet akkurat hvor godisposen er...

Kontakt
Finingen <3


Solbading :-) <3
Jeg har lenge tenkt at jeg skulle få filmet Felix og meg når vi øver på å gå ved Fot, sitt og innkalling. Og på vei hjem stoppet vi for å forsøke å få til litt filming. Jeg syntes ikke lineføringen gikk så veldig bra. Det gikk helt greit, men Felix var sliten og jeg vil gjerne vise oss frem fra vår beste side :-),  så vi får forsøke igjen en annen dag når han ikke har vært med på så mye. Vi fikk derimot til en liten filmsnutt med sitt og innkalling :-)
Dere som er venner av oss på Facebook kan se den der da jeg ikke får lastet den ned her :-)

1 kommentar:

  1. Va en flott liten kveldstur, og artig å se trynet på Felixen når han ikke helt vesste om feskan va skummel eller ikke!! he he he

    SvarSlett