mandag 16. mai 2011

Forberedelser til 17. mai.

Vi har vært i byen en snartur etter jobb i dag for å gjøre en liten test på hvordan Felix ville reagere på korpsmusikk. Det er jo Norges nasjonaldag i morgen og da går vi jo i tog, vifter med norske flagg, roper hip hipp hurra og det spilles korpsmusikk. Jeg jobber med en som spiller i ett av byens korps og jeg hørte med han om de skulle ha en øving i dag og hvor de skulle spille fordi jeg som sagt ønsket å se hvordan Felix reagerer og om det er vits å ta han med til byen i morgen når gatene kommer til å være fullpakket av folk i bunader,hunder, musikk, skrål og leven. Korpset som min arbeidskollega spiller i skulle spille for Isberget, TIL suporterne. Og de skulle gå fra byen og opp til byens fotaballarena Alfheim før seriekamp  i dag.
Felix og jeg troppet opp i byen og vi stilte oss på litt avstand for at det ikke skulle bli så voldsomt, så tenkte jeg at vi kunne nærme oss litt etterhvert....
Det gikk bra helt til "kampropene" til fotballsuporterne startet. De høres jo så sinte og agressive ut og dette var ikke noe Felix syntes var noe skøy, han ville rett og slett ikke være der!! Det endte opp med at vi til å begynne med måtte trekke oss litt tilbake. Han var litt panisk en stund :-(
Han likte absolutt ikke ropingen og skrålingen til fotballsuporterne og heller ikke slagverket i korpset.
MEN, hans matmor gir jo ikke opp så lett. Og jeg tenkte som så at om vi stikker hjem nå så vil det være dårlig for hans opplevelse av mestring. Defor trakk vi oss litt tilbake og ble stående å høre og se på det som foregikk i det som for han var en tryggere avstand. Når korpset og det lille toget med suportere begynte å gå fra byen og mot Alfheim så tuslet vi sakte etter. Og det gikk helt greit :-) Jeg økte farten vår litt slik at vi nærmet oss toget og bråket og da ble han mer anspent, men han gikk likevel pent ved fot og med slakk line. Etterhvert lurte jeg meg ut på siden av suporterne slik at vi nærmet oss korpset , men det likte han dårlig, han hadde ikke lyst å bli venner med trommene enda, så vi bakket litt akterut igjen og gikk der til vi snudde like før fotballbanen.


Dette var altså ingen suksess akkurat og jeg tror ikke jeg skal utsette han for bråket og levenet som kommer til å være i byen i morgen.

Bitte og Fanny: Tannfeen var innom med dette til Felix:
En ny Smart Dog leke og et skjerf som blir fint å ha når Felix skal pynte seg til nasjonaldagen ;-)

Og nå skal vi straks avgårde på kurs...

2 kommentarer:

  1. Vilken vacker stad, med bergen i bakgrunden! Men usch så kallt för flickorna att gå i korta kjolar och frysa om benen, brrrr.

    Är det vatten ända in i staden? Det ser ut så, och en stor bro i bakgrunden, eller hur? Hoppas ni får ett fint 17:e maj-firande!

    Mina pojkar är nyfikna på VARFÖR du åkte till fängelset med Felix. Jag visste inte vad jag skulle svara. Jobbar du där eller känner du någon av de intagna?

    Min yngste sa "Varför säger Heidi "slipp!" till Felix, varför säger hon inte "släpp" så att han förstår?" Jag hade hemskt roligt åt det, för jag tyckte det var så självklart att vi talar olika språk även om vi förstår varandra väl - och att Felix därför kommer att bli "norsktalande" medan Frodo begriper svenska. Det föll mig aldrig in att man kunde tro att det är samma språk överallt i Skandinavien. Hmmm, hög tid att ta med barnen till Norge, verkar det som!

    Ha en fin helgdag! //Mona med Frodo

    SvarSlett
  2. Tusen takk :-) vi har hatt en fin og rolig dag. Vi har ikke vært i byen siden Felix reagerte slik i går. Og været i dag frister heller ikke til å gå i byens hovedgate og spise iskrem .

    Tromsø er en øy så det er vann hele veien rundt :-) Og ja det er vakkert her, og selv om byenkjernen ikke er verdens vakreste så har den sin sjarm.
    Ja, det er kaldt her i dag. Men du kan regne med at jentene har ullbukser på seg slik at de ikke fryser :-)

    Fengselet: De har et mekanisk verksted der som lager og selger hundebur. Det er de som sitter inne som lager disse burene og de lager det etter mål. Dvs vi får et hundebur som er konstruert etter mine anvisninger og bilens mål. På fredag hadde de sveiset fedig rammen til buret og de ønsket at jeg skulle komme slik at vi fikk sett om rammen passet inn i bilen :-)

    Hehe ja jeg må dra på smilebåndet av din yngste, og samtidig så er det et legitimt spørsmål for Felix er jo fødd i Sverige! Heldigvis er han som alle andre barn, de lærer seg det språket de hører :-) Selv om vi nok også skulle fått det til om han bare kunne Svensk ;-)Det er jo ikke så ulikt mener jeg..
    Og ja Mona om dere ikke har vært i Norge så er det faktisk et besøk verdig ;-)

    Ha en fin dag dere også :-)

    SvarSlett