torsdag 25. august 2011

djisus....

... så mye vi har å jobbe med. Og hvor fort en kommer på etterskudd, får dårlige vaner og "glemmer" gamle kunster.... SUKK...
Selv om vi trener litt hver dag, og litt hver gang vi er ute på tur, og også litt hjemme og inne så har vi fått vist i dag at vi må skjerpe oss! Dvs JEG må skjerpe meg.
Jaja, det er bare å ta seg selv i nakken og begynne påan igjen...
Jeg har i siste liten meldt Felix på utstilling som skal være nå i helgen. Og siden det er en stund siden sist vi var i ringen så får jeg selvsagt litt nerver. Vil nok alltid gjøre det, men nå har jeg litt ekstra nerver fordi Felix og jeg ikke har trenet så godt som vi kanskje burde ha gjort i sommer,og fordi Felix er inne i et lite tennåringsopprør...
Iallefall, jeg har i kveld hatt litt ringtrening sammen med Carina/Simen og Genzo og flere andre med Berner Sennen hunder, en bokser og en golden retriver... Og jeg sier bare: "Himmel hvordan skal dette gå??" Ikke fikk jeg kontakt med den unge mannen med navn Felix, når jeg fikk kontakt var det av den kortvarige sorten, ikke fikk jeg han til å trave, bare passgang , det var hopp og sprett og jage etter de andre... Hjemme har vi øvet på tannvisning, og at han skal stå og jeg har kjent på hans edlere deler og på dobbeltsporene. Det går helt fint når jeg skal gjøre det. I kveld har vi fått sett at det ikke er så enkelt når andre skal gjøre det samme. Felix rygger rett og slett unna, viker unna når andre kommer han for nære...Men, med noe overtaling så får de andre til å se på tenner og kjenne på han. Men han står ikke i ro når dette skjer. Han er ikke aggressiv han vil bare ikke at andre skal komme borti han :-/  Det er 2 dager igjen til utstilling, 1 dag igjen å øve på... Har avtalt øving med Martha og Ask i morgen og kanskje får vi til en treningsrunde sammen med Carina og Genzo også. X fingrene for oss!

Siden forrige gang har vi gått litt spor, og Felix gjør mye bra men han går sikksakk i sportunellen. Han har nesen fint nede men følger ikke sporkjernen. Jeg har forsøkt litt forskjellig: Bare spor med godispremie i slutten, spor med flere depoter og spor med depoter og enkle pølsebiter i hvert 8-10 steg. Jeg har også forsøk å legge pinner i sporet. Pinnene går han elegant forbi...
Tanken bak depotene var å forsøke å få ned farten, han har det litt travelt den unge herren :-) Og tanken bak pølsebitene i hvert 8-10 steg var å få han til å følge sporkjernen. Farten er kommet litt ned, men han raser fortsatt fort avgårde og går over mesteparten av de enkle pølsebitene som ligger i sporkjernen. Han finner alle depotene, går alle vinklene og finner slutten. Men han har fortsatt stor fart og han går fortsatt sikksakk...
Vi har vært på en skogssportrening med hundeklubben og fått noen råd fra de andre, men vi må nok være med på flere treninger og få noen flere gode råd :-)

Jeg har endelig tatt mot til meg og ringt NRH, så på mandag skal vi på trening sammen med de :-)) GLEDER MEG! Håper det går bra og at vi kan få lov til å trene sammen med de videre.
Og siden vi ikke skal starte på bronsemerkekurset før i oktober så har jeg meldt oss på et agility kurs. Jeg har lyst til å se om dette kan være noe som Felix synes er morro. Liker vi det så gjør kurset at vi kan være med på agilitytreningen som foregår en gang hver uke på hundeklubben..

ÅÅÅ hvor jeg gleder meg til høsten ;-)

Under er noen bilder fra en skogssportrening/bål og pølsetur i skogen sammen m tantebarn og søster ;-)


På med sele og line..

... og med turbofart bærer det avgårde...

Første godisdepoet

...en vinkel...

...så raser han videre mot neste depot..

...litt sikksakk må en jo gå mener Felix...

"stø" kurs mot neste depot...

.. en vinkel og her må det sjekkes litt ...

Sporslutt... sele og line skal av. En sliten og fornøyd Felix og en stolt matmor ;-) <3

Koselig selskap,bål og pølser :-)

..selveste matmor...

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att höra att även fina Felix har tonårsuppror i sig! Vi har anmält Frodo till en enda utställning och jag misstänker att det kommer att sluta i katastrof för han blir så uppspelt när vi träffar andra hundar. Tur att vi har så vackra hundar, Heidi, så domaren kanske blir imponerad ändå!

    Vad är NRH som du har ringt till? Hemvärnet? Jag har för mig att du sa att ni skulle delta i något sådant. Vad roligt! Du får berätta mer sedan om ni får vara med på deras träningar.

    Lycka till i helgen! Kram från Stockholm.
    //Mona med Frodo

    SvarSlett
  2. hehe Mona, jeg kjenner til "gleden" av å lese om at dere andre må jobbe med de samme tingene som jeg og Felix. Og ja det er bra de er så vakre og sjarmerende ... hehe særlig når de har "tennene ute" som Eva så fin kaller det :-) NÅR det er sagt så tror jeg at det ordner seg.. med tiden:-)

    NRH er Norske Redningshunder. Jeg har jo lyst at vi skal ble en redningsekvipasje. Om vi får det til og om vi har de evnene som kreves det gjenstår å se. Det blir iallefall morro å endelig få trene sammen med de :)

    Ha en fin helg og takk for lykkeønskningene. Vi trenger de :-)

    SvarSlett
  3. Lycka till i helgen! Det går säkert alldeles utmärkt. Kämpa på med träningen de blir "vuxna" så småningom ( ibland) ;-)

    Karin och Athena

    SvarSlett
  4. Vi säger också lycka till i helgen och det kommer att gå bra! Vi känner igen beteendet, det är hopp, lek och bitande i koppel och "nollkontakt" ibland när vi försöker träna på att springa/gå fint. Men de är ju samtidgt i en härlig ålder nu, vill vara självständiga och trotsiga och ta för sig. Gäller att komma ihåg den här tiden innan de lyder blint och är oss till lags i alla lägen... :)

    SvarSlett