lørdag 6. august 2011

Sporkurs

Felix og eg deltar denne helga på et nytt sporkurs. Eg har ikkje vært så veldig flink til å trene siden forrige kurs. Eg har riktignok gått noen spor, men de har eg og Felix gått alene. Vi var jo enige på kurset at vi skulle samles og trene sammen, men første trening etter kurset passet ikke for meg pga jobb, og derfor har noen av de andre som deltok på kurset trenet uten meg. Jeg vet ikke hvor organisert treningen har vært i ettertid og eg kunne uansett vært mer frempå for å få være med, og særlig da eg oppdaget at de hadde vært å trent uten å høre om vi ville være med. Her får en ikke noe gratis, så om en vil være med så får en visst bare henge seg på... Og så må eg lære at eg ikkje skal forvente noe!
Eg har også siden mai forsøkt å kontakte NRH for å få vært med de å trene, men de svarer ikke på henvendelsene mine :-( kanskje de ikke vil ha nye rekrutter???
Vel, eg gir ikkje opp så fort, så neste steg blir å ringe en av de i NHR som eg har snakka med i forbindelse med de kursene vi har gått på hundeskolen. Og når eg nå er inne på negative greier så må jeg også fortelle at Bronsemerkekurset vi skulle begynne på i slutten av august er utsatt. Det betyr at vi ikke får startet på det før i oktober :-(
Sånn, d var klagemuren, så over til noe som er mer hyggelig :-)

Kurset i dag har gitt meg litt nytt pådriv. Det er jo morro å gå spor. Og Felix er flink, og i dag klarte også eg lineføringa ganske bra. Det ene sporet vi gikk i dag var tråkket av instruktøren og Felix takler spor tråkket av andre like greit som de eg tråkker:-) Flinke gutten <3
Vi prøvde på et vinkla spor i dag, men d var ikkje så vellykket, så morgendagen blir å gå med til små vinklede spor. I kveld skal vi øve på å ha mer ro rundt det å sette på sporselen. Felix er nemlig ikke så veldig glad i å bli håndtert når han er veldig ivrig. For det er han når vi skal gå spor. Så snart vi kommer ut på treningsfeltet blir han tussete og overivrig. Han vet akkurat hva som skal skje. Og når det da blir vår tur så hopper han og biter.. og er i grunnen ganske ugrei.
Men, dette er noe vi skal øve på utenfor sporet, nå gleder eg meg bare til i morgen. Da er det nye spor!

Siden forrige blogginnlegg har det ellers ikke skjedd så veldig mye. Vi trener litt hver dag. Og eg gleder meg hver gang vi møter en annen hund slik at vi får øvd på passeringer :-) Vi går turer i skogen, plukker og spiser moltebær og innimellom får Felix også springe løs. Han er flink til å komme når eg roper, så lenge vi er alene, men han har en tendens til å være litt langørete når vi møter noen. Da driter han i å høre etter, hilser på de vi møter og kommer deretter bort til meg , går pent ved fot og ser meg forventningsfullt inn i øynene og hele han lyser av :"se hvor flink eg er mor! Får eg godbit nå?" .... Det gjør han nok ikke. Ellers belønner eg han ofte når vi er ute og han kommer til meg, frivillig eller når eg roper. Det skal være positivt å komme til meg, men eg belønner ikkje at han gjør som han vil for deretter å gjøre som eg ber om...Vel vel, vi får bare øve mer, før eller siden skal vi lykkes :-)

Under er noen bilder fra uken som har gått :-)




Han sitter ikke akkurat ved fot, men det så jeg først etter belønningen...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar