søndag 9. oktober 2011

Frustrasjoner

Vi skulle denne uken starte på bronsemerkekurset og jeg hadde gruet meg og gledet meg endel for dette da jeg har vært veldig usikker på om vi er klar for dette kurset nå. Kurset har vært utsatt en gang tidligere og vi skulle egentlig vært ferdig med det nå i begynnelsen av oktober. Jeg hadde fått epost om at oppstart med en teorikveld skulle være onsdagen og siden jeg hadde lang dagvakt denne dagen så hadde jeg styrt endel med å få byttet vakt slik at jeg skulle være tidligere ferdig og dermed fikk tid til tur og trening med Felix før jeg måtte på kurs. Da Felix har fått sitt drar jeg bort dit hvor kurset holdes, og der får jeg vite at kurset jeg skal ta IKKE har teori i forkant...eposten jeg har fått skulle jeg egentlig ikke hatt....Jeg gjør vendereis og kjenner på at jeg blir irritert. Her har jeg styrt med vaktbytter som var undøvendige og vi går glipp av agility eller sportrening som vi heller kunne ha gjort..Sportreningen var allerede begynt og agilityen ville jeg heller ikke rekke...hmpf...#§!¤###*?+)/(%&§#"#...svarte...
Etter å ha roet meg litt kledde jeg på meg og gikk en lang tur med Felix i regnværet. Vi var ute nesten 2 timer og fikk inn litt lek og lydighetstrening også. Og både Felix og jeg var godt fornøyd da vi kom hjem.
Dagen etterpå skulle kurset starte, og da rett på den praktiske biten. Siden jeg hadde fått flere eposter med ulike klokkeslett så ville jeg nå forsikre meg om at jeg hadde rett tid og sted og sendte derfor sms til instruktøren. Og joda de siste opplysningene jeg hadde fått stemte så Felix og jeg dro glad, fornøyd og litt spent bort på kursplassen. Da vi kommer dit er det bare instruktøren som har kommet...vi venter..og venter og ingen flere kommer..Instruktøren gjør noen undersøkelser og det viser seg at noen allerede har meldt avbud og de andre får hun ikke tak i. Det blir derfor besluttet at kurset avlyses(igjen) da de ikke vil eller kan kjøre kurset bare med en deltager. Dette er nedtur for meg og jeg kjenner jeg blir litt oppgitt. Instruktøren tilbyr oss å kunne gå hverdagslydighetskurset på nytt(gratis) og ta bronsemerkekurset seinere. Og hun jobber litt med oss siden vi allerede har møtt opp og vi får noen tips om hva og hvordan vi kan jobbe videre med de tingene vi ikke gjør så bra, som akkurat nå er vedlig mye. Jeg er i tenkeboksen ang hva jeg vil gjøre, men må bestemme meg kjapt for hverdagslydighetskurset starter til til uka... Hundeklubben skal også arrangere bronsemerkekurs og oppstart der er i slutten av denne mnd, jeg lurer på om jeg heller skal ta dette kurset??? Hvorfor må ting være så vanskelige? :-/

Ellers så har vi jobbet endel med at Felix skal lære seg å holde gjenstander, uten å tygge på de... Det går ikke så bra. Han tar gjenstandene men spytter de ut fortere enn jeg klarer å belønne og om jeg forsøker så belønner jeg nesten alltid idet gjenstanden kommer flygende ut av munnen hans eller han tar gjenstanden legger seg og begynner å tygge.. :-/...
Om jeg holder i gjenstanden blir det drakamp og det skal vi jo ikke ha i denne øvelsen. Jeg har fått mange tips og råd om hvordan få han til å forstå hva han skal gjøre og ble anbefalt å forsøke klikker... Jeg har jo aldri brukt klikker så dette er en ny verden for meg. Jeg har riktignok en bok hvor det står masse om klikkertrening så jeg har tatt frem denne og lest litt.
Forfatterne sier:
 " Å lære hunden å holde fast kan være en av de vanskeligste adferdene å trene inn.Grunnen til at dette er vanskelig er at treningen stiller svært store krav til god timing. Hvis du klikker for sent vil du forsterke at hunden er i ferd med å spytte utgjenstanden i stedenfor å holde fast.
Mange som trener tradisjonellt(uten klikker) har problemer med holde fast treningen, og tenker at klikkertrening kanskje kan være en ide på denne øvelsen. Vanligvis er dette dømt til å mislykkes ettersom verken hund eller trener har tilstrekkelig erfaring med klikkertreningen. Man må starte med noe enklere først! Ikke la holde fast trening være den første øvelsen du prøver å klikkertrene!"...
jaja, der fikk jeg den. Her er det bare å starte fra skretsj så Felix og jeg har derfor klikkertrent denne helgen. Vi har klikkertrent på kontakt, sitt, dekk og gå ved fot. Og jeg har som forfatterne anbefalt ventet med holde fast treningen. Vi får øve litt mer med klikkeren først :-) Jeg er forbauset over hvor fort det ser ut for at han har fattet dette med klikkeren. Og vi synes det er litt morsomt å trene på denne måten. Vi kommer derfor til å fortsette med dette en stund og etterhvert prøve oss på holde fast trening med klikker.

Jeg har lest om Mona og Frodo som har møtt på store løse hunder når de har vært på tur, og denne uke har jeg og Felix møtt på tre løse hunder (tre episoder) som ikke har vært under kontroll av sine eiere. Hundene vi har møtt har riktignok vært små, og ikke aggressive,bare lekne, men det hjelper jo ikke all den tid at jeg forsøker å få Felix til å fatte at når vi møter andre, mennesker eller dyr så skal han gå pent på min venstre side. Å lære han dette blir jo komplett umulig når andre ikke har kontroll på sine hunder. Ved alle de tre tilfellene har jeg blitt mektig irritert og fortalt eieren hissig hva jeg syntes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar