mandag 26. september 2011

Det går ikke alltid så bra...

....selveste matmor fikk seg en liten nedtur på lørdag. Jeg er så vant med at Felix fikser sporgåingen at jeg nesten ble på gråten av skuffelse og fortvilelse da vi lørdag trente spor sammen med NRH. Det ble lagt ut to spor til Felix som lå ca 2 timer. Da vi skulle gå sporene tok han ikke sporene i det hele tatt :-/ Vinden hadde snudd og han fikk motvind, noe som gjorde at han gikk på overvær det meste av tiden. I tillegg var området vi trente i fullt av reinsdyrskit, noe som er en ordentlig delikatesse ifølge Felix. Han fant riktignok begge sluttene og de siste 75 metrene i det siste sporet gikk han riktig bra, og med nesen ned,men det var nok kun fordi han hadde vinden fra riktig retning.
Det mest fortvilende var at det ikke virket som han forstod hva han skulle gjøre :-/ og når han brukte nesen sin så var det kun høyt over bakken, eller i søk etter villdyrsdelikatessene...
Etter den noe misslykkede sporgåingen fikk vi forsøke oss på å gå gjennom en tom bygning. De mer trenede hundene gjorde søk i bygningen, men siden Felix ikke har gjort dette før så gikk vi først en runde gjennom en av etasjene før det ble plassert ut en figurant i ett av rommene. Han forstod ikke helt oppgaven men syntes det var morro å finne noen som selvsagt var utstyrt med masse godbiter :-) Tilbakemeldingene fra instruktøren var: til at han er 9 mnd og midt i spøkelsesalderen så klarte han denne oppgaven veldig bra.
Han var ikke redd eller skeptisk til å gå inn i bygningen eller inn i de forskjellige rommene, men han var litt forsiktig når han oppdaget personene som hadde gjemt seg. Men med svenske kjøttboller eller kalkunpølse så glemmer han fort skepsisen :-)

...nå har jeg lagt to nye spor til Felix, de skal ligge ca 2 timer før vi går de så vi må vente en liten time til. Jeg har puttet noen pølsebiter i sporene denne gangen, han har jo gått de siste sporene uten pølsebiter i, bare med belønningsleke i slutten. Men, pga nedturen på lørdag så vil jeg forsøke å sikre meg. Jeg ønsker at han skal lære seg at nesen skal være ned. Jeg ønsker at han skal forstå oppgaven, ha det morro og lykkes....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar