søndag 1. januar 2012

Godt Nytt År!!

Vi ønsker alle et riktig Godt Nytt År!

Jeg hadde planer om fjelltur på nyttårsaften, det var meldt klarvær og Felix skulle fjerne stingene på foten sin på lille nyttårsaften så jeg hadde håpet vi kunne stikke til fjells. Dengang ei... det ble derfor en stille og rolig feiring hjemme med B-og C plan for hva jeg skulle gjøre om Felix ikke syntes noe om fyrverkeriet og rakettene ved midnatt :-)




Da det smalt som værst så lå Felix slik:-) Han gløtter bare opp idet jeg går forbi for å ta bilder av fyrverkeriene..hvem trenger B og C planer?? :-)

Litt tidligere...
Heldigvis så bryr han seg ikke noe særlig om rakettene :-) Jeg fikk riktignok bange anelser dagen før nyttårsaften da vi hørte de første smellene...han ble nemlig rasende :-/ Men siden jeg ikke lot meg berøre av hverken smellene eller bråkingen hans, men belønnet han da han tidde stille så forstod han etterhvert at dette ikke var noe å bry seg om. Vi hadde også etpar turer ut, hvor noen sendte opp raketter i nærheten, men bortsett fra at han skvatt litt første gangen så gikk det helt greit. Da vi var ute siste tisseturen (bare rett utenfor døren) kl 23.30, smalt og knatret det ganske jevnt men han reagerte ikke på det overhode! :-)
Vi gikk å la oss rundt 01.30 og da var det noen som smallt av en rakett rett utenfor soveromsvinduet vårt, han boffet ettpar ganger til det og så var han ferdig selv om naboene fortsatte å fyre av sitt restlager av fyrverkeri :-)
Apport av den nye treapporten! YES!!

Denne henter han som bare det :-)
 I romjula har vi trenet litt lydighet og apport. I Julegave av meg fikk han blant annet en ny treapport. Den vi hadde fra før er stor og vanskelig for ham å ta, og vi begge har utviklet vegring mot den da vi ikke får det til... Men, denne nye er lettere og enklere for han å finne tak å bite i. Og med en tørrfiskbit som belønning så hentet han den, holder den, sitter og holder, holder, og holder til jeg tar den ut av munnen hans!! JUHUU!! Dette er nesten julekveld på nytt igjen!! Ååå så glad jeg blir når vi får det til!!

Det har blitt mange stille og rolige dager siden han ble operert den 20. desember. Han har hatt og har fortsatt treningsforbud og skal holde seg mest mulig i ro. Det har derfor bare blitt korte turer, litt lydighet og apporttrening inne. Samt noen forsøk på å lære han noen triks...hehe..her kan jeg bare si at vi har et stykke igjen begge to før vi får til noe som helst :-)) Vi har også brukt Nina Ottesen søksbrettene vi har og han begynner å bli en reser på de. To av brettene tar han så lett som bare det, og det siste brettet sliter han litt med å finne ut av hvordan få åpnet lukene der godisen ligger, men med jobbing så får han det til, selv og han ikke har forstått enda hva som er trikset.


JULEN 2011
Julaften tilbragte vi sammen mamma & pappa, og lillsesøster og hennes familie, i lillesøsters leilighet her i Tromsø. 
Årets juletre med alle gavene :-)

Felix er klar for julefeiring.

hmmmm...nam nam..her lukter det godt! Kan jeg hjelpe til med noe, undrer Felix?? hehe kanskje spise noe?

...oki, ikke d nei, neivel da går jeg da...

....hmmm finnes d noe spennende her?

...her sitter jeg bra! sier Felix. ...HVA! får jeg ikke sitter her sier du!?...Morfar sier det er helt greit!

Etter en deilig ribbe og pinnekjøttmiddag med riskrem til dessert, som Felix ikke fikk noe av stakkars :-) Han fikk sitt vanlige tørrfor med litt grønnsakskraft over, og det gikk ned det også som det skulle vært ribbe :-), er det tid for åpning av julegavene. Felix har nok forstått at det kan være noe der til han også for noen av gavene hans lukter virkelig sterkt :-/

Eric leser som vanlig opp julegavene, og Felix følger spent med :-)

ENDELIG!! pakke fra tante Rita, og det var akkurat det jeg ønsket meg , sier Felix. Og blir opptatt med denne julegaven, et griseøre, til vi nesten er ferdige med alle de andre gavene.
Felix fikk mye godt i julegave, flere grisehaler, griseører,dentastix og en tørrfisk, i tillegg til noen leker og en treapport.
Alle julegavene var supre og kjempegode! Tusen takk ;-)

Etter gaveåpning må jo gavene settes sammen, brukes og nytes :-)

 Marcus får hjelp av Trond og Gro til å sette sammen en av hans gaver.


..og vi andre spiller Monopol...

Felix ligger i 2.sek.....

Vel hjemme igjen. Felix er sliten! Det tar på å være sammen med så mange og oppleve så mye :-) Her hviler han sammen med sin nye favorittleke, en "gakk-gakk" fra Halvar.(hehe...den er døpt det ja, og han vet veldig godt hvilken leke jeg mener når jeg spør etter gakk-gakk'en )

Lillejulaften
Vanligvis ser vi dette julaften, men pga ferieavikling så kom årets julestjerne en dag tidligerer. Dette er juletradisjon for meg, helt siden på tidlig 70 tallet har 337 skvadronen på Bardufoss flystasjon fløyet med helikoptere i formasjon som en stjerne på julaften. I år kommer den som sagt en dag tidligere enn vanlig men den er like kjærkommen og velkommen likevel :-)


Og mens vi venter på jula, og matmor ser det ene fine og artige bildet etter det andre med pyntede julehunder så har vi oss en liten fotoseanse vi også. Mange bildet ble tatt men ikke alle ble like gode. Jeg er gledelig overrasket over hva Felix finner seg i av idiotiske påfunn, han er fornøyd han og med på det meste, iallefall om det er belønninger i sikte :-)

Verdens fineste lille nissehund  <3



Advent- er ventetid... Og for oss har siste del av adventstiden vært rekreasjon for Felix etter operasjonen den 20.desember. Nå har vi på en måte en ny advent-vi venter på at såret skal gro slik at vi kan ut å trene mer fartsfyllt enn det vi får gjort nå.
Etter at Felix ble bitt i begynnelsen av november oppdaget jeg ved kloklippingen den uken at han hadde en kul på yttersiden av venstre baklabb. Like ovenfor den store tredeputen Da vi var på kontroll for bittskaden ble det tatt biopsi(vevsprøve) av denne kulen. Heldigvis var den godartet, men de anbefalte å fjerne den.
Jeg har utsatt operasjonen fordi jeg ikke har hatt noe særlig sammenhengende fri, men jeg planla at han skulle opereres ved årsskiftet da jeg hadde flere fridager etterhverandre. Nå ble jeg sykemeldt like før jul og da fant jeg ut at jeg også kunne endre operasjonsdag så fikk Felix ha meg hjemme og ha noen sammen med seg enda flere dager enn om jeg ventet til nyåret, når jeg mest sansynlig var tilbake på jobb.

..kulen kan sees på baklabben..
her har han nettopp kommet hjem..Og han er VEEELDIG groggy..

stakkars lille..har aldri sett han med slike øyne før..

...sjekker...

Etter første sårskift, er det tid for litt godis(griseøre) Sårskiftet ble forøvrig litt av en seanse da han for det første ikke var helt villig( det er jo vondt for pokker!!), for det andre ikke ville ligge i ro(fortsatt vondt ja..), og for det tredje, ikke ville stå på den friske bakfoten.. Jeg endte opp med å stå over han og holde bakkroppen hans opp fra gulvet med den ene hånden mens den andre renset såret og la på bandasje...Det gikk med 5 bandasjer før jeg fikk det til og jeg var svett og varm da vi var ferdig...og en anelse fortvilet.
Og mindre fortvilet ble jeg ikke seinere da han dro av seg bandasjen. Han var om mulig enda mindre villig og det endte opp med at jeg sendte ut s.o.s varsel til min søster om hjelp. Heldigvis kom hun med en gang , med seg hadde hun også svigerbror så dette sårskiftet gikk som en lek:-)
...og hvor lenge var Adam i paradis? Han klarer enda en gang den dagen å gå av seg bandasjen, men denne gangen klarer jeg sårskiftet selv.Jeg har planlagt bedre men Felix har også forstått at dette er noe han må gjennom og er mer medgjørlig:-)

Felix med "fly away ører"..ala Beauceron :-)
 Jeg var tilbake på jobb i romjulen dvs 3.juledag, og da jeg kom hjem hadde Felix turnet noe voldsomt. Han hadde klart å få av bandasjen selv om han hadde halskrage på (lampeskjerm). Han hadde jobbet iherdig og han hadde i forsøket skadet huden omkring operasjonsfeltet. Han hadde laget flere små hudavskrapninger med skjermen :-/ 
På 10 dagerskontrollen etter operasjonen ble stingene fjernet på tross av de nye skadene like ved det opprinnelige såret. Jeg fikk beskjed om å la de små sårene bare være, vi skulle ikke ha noen bandasje på, de skulle ha luft, men Felix måtte fortsatt bruke lampeskjermen. Vi fikk fortsatt treningsforbud og skulle også fortsette å ta det med ro.....og der røyk planene mine for fjelltur nyttårsaften...
I går oppdaget jeg at de små sårene væsker og det gjør at skitt og lort, hår og støv fester seg i det. Det ser også ut for at operasjonssåret har gått litt opp i den ene enden, det spriker litt:-/ Og området var rødt og litt hovent? Jeg renset derfor sårene og la på ny bandasje, og det ser allerede mye bedre ut i dag. Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle snakke med veterinær i dag om såret så like ille ut i dag som i går, men siden det ser så bra ut i dag så avventer jeg det til i morgen...
Vi får nok vente enda litt på å komme oss i fysisk aktivitet både Felix og jeg og lampeskjermen blir vel Felix snart så vant med at han føler seg naken uten....

3 kommentarer:

  1. Det må jeg si var litt av et innlegg! Ikke mye skrivekrampe der i gården nå skjønner jeg! Godt å høre at "Gakk gakken" fra meg falt i smak og at både jule - og nyttårsfeiring har vært bra på alle måter! Må jo være godt å få bekreftet at angst for smell og raketter heldigvis ikke er særlig stor hos tøffingen din.
    Jeg ønsker dere begge et Godt Nytt År med masse trening, kos og moro!!
    Store nyttårsklemmer til dere begge!

    SvarSlett
  2. Åh vad skoj att få läsa lite om mhur din och Felix jul och nyår har varit!! Han är riktigt flink den där Felix:) Duktiga killen som inte brydde sig om raketerna!! Varken Figo, Frasse eller Fayanne brydde sig heller, de SOV så sött när det pangade som värst!

    SvarSlett
  3. Så fine bilder :) Og morsom lesing!!

    Stor klæm <3

    SvarSlett