mandag 23. januar 2012

Ny uke...

En uke siden forrige blogginnlegg, tiden flyr avgårde og livet består for tiden av jobb, trening, og sløving forran pc'n mellom slagene    :-)
Jobb er jobb :-) og treningen er morro, lærerrik og utfordrende på flere vis. Vi hadde mørkesøk på et nytt sted denne uken og da oppdaget jeg at søk i kupert og tett skogkledd terreng er myyye vanskeligere enn i flatt og åpent...Det burde vel ikke være noen bombe, men dette var noe jeg ikke har tenkt så mye over og jeg fikk meg som sagt en opplevelse da Felix, som jeg jo mener er superflink i overværssøk( hehe..innhabil matmor) ikke tok ferten av figuranten før vi hadde krysset området sikkert minst 5 ganger og bare var 15-20 meter unna. Nyttig, så nå vet jeg hva vi må trene mer på: Søk i bratt, kupert og tettvokst skog!

Jeg har vakt denne helgen og vi har derfor ikke vært med på lavinetreningen med NRH, den foregår for langt unna jobben som jeg må rekke innen 20 minutter om jeg blir tilkallt. Vi har derfor gjort litt andre ting, nyttige de også :-) Fredag møtte vi Stine og Diego ved et turområde midt på øya for å øve på passeringer. Mange går tur med hundene sine her og selv om det var midt på formiddagen så håpet vi på noen møter... Ønsket vårt ble oppfyllt :-) vi traff riktignok ikke så mange men vi fikk noen passeringer og de foregikk må samme måte som tidligere. Felix blir vill i nikkersen. Er oppe på to ben og VIL,SKAL og ifølge ham selv så MÅ han bort til den andre hunden.... Men det får han jo ikke. Han roet seg riktignok på de to siste passeringene, men bare verbalt. dvs ingen bjeffing. Mulig han tok litt lærdom av Diego som ikke bjeffer og som heller ikke liker bjeffing og demper den så godt han kan :-)
Stine og jeg forsøkte også å bytte hund, OG det ble ingen enkel affære. Felix er ikke vant til at andre går tur med han, og han forstod ikke hvorfor jeg hadde en annen hund ved min side og hvorfor han ( Felix)ikke fikk være sammen med meg. Stine slet og hun fikk han bare til å gå ved siden av seg når hun holdt stram line, så snart hun gav han løs line ville han avgårde til meg, uansett om jeg gikk forran eller bak... Jeg anser også dette som en lærerrik erfaring og tenker at vi får forsøke å få øvd på at andre går tur med han.
Diego og Felix går veldig bra sammen og på steder der vi ikke møtte noen forsøkte jeg og Stine etterhvert å gå vedsiden av hverandre, Diego og Felix fattet ganske fort at de ikke fikk leke eller hilse på hverandre, men at vi bare gikk tur og at de fikk hver sin side av gangveien...hehe ikke så enkelt når den andre finner en spennende tisseflekk, men begge kan de ordet "nei" så de var lette å korrigere. Dette er faktisk første gang jeg opplever at det å gå tur med hundene i line er problemfritt. Tidligere har Felix dratt noe voldsomt i linen. Det er tydelig at han har forstått noe :-)  Og det gleder meg å se at han kan gå side om side med en annen hund, endatil en hannhund, uten bare å ville herje og leke.
Siden jeg fikk masse jobbing seinere på dagen måtte jeg få hjelp til lufting av Felix. Når jeg har helgevakt kan jeg i teorien bli stående på jobb fra fredag ettermiddag til mandag morgen, dette har aldri skjedd og vi har en noe uoffisiell politikk om at vi ringer inn noen andre om vi kjenner på at vi blir for slitne. Vi må selv kjenne på hva som blir uforsvarlig og handle deretter.
Jeg ble iallefall stående  på jobb så mange timer at jeg fikk vondt i matmorhjertet for Felix som var alene hjemme. Heldigvis har jeg folk i byen som kan hjelpe meg og jeg kontaktet en av de, min lillesøster, som tok turen bort til leiligheten min og fikk luftet mitt lille <3
Dette var jo også en ny opplevelse for Felix, ingen har noensinne låst seg inn hos oss mens han har vært alene, men det hadde gått så greit. Og min søsters kommentar på min bekymrede sms på om det hadde gått bra: "Jada :-) ikke en lyd. Han er jo en grei gutt:-)"
Det har ikke blitt mer jobbing foreløbig (jeg har jo en natt igjen) så dagen i dag har vært deilig sløvende og Felix har fått sine turer, vi har også vært på et sted hvor han har fått sprunget litt løs og vi har trenet litt Rallylydighet og apportering.
Apporttreningen vår har for det meste foregått innendørs og jeg har lenge tenkt at jeg måtte ta med meg gjenstandene ut for å se om apporteringen går greit også ute. Og det gjorde den! :-) Vi var på en parkeringsplass ved et kjøpesenter hvor det foregår byggeaktiviteter(jada, også på en søndag) Ca 30 meter unna der vi trente er døren inn til kjøpesenteret og det ble det etterhvert aktivitet med utkjøring av byggemateriell, dette ble lasset over på noen traller og deretter kjørt over parkeringsplassen og bort til en trailer. Felix jobbet fint hele tiden, han gløttet avogtil bort på de som jobbet men klarte å holde fokus på det han skulle gjøre, nemlig å hente apportgjenstanden og holde til han fikk belønningen. Til og med treapporten hentet han uten vegring :-)
Rallytreningen vår gikk ikke like bra, det er for lenge siden vi trente på dette. Så her må jeg ta meg selv i nakken! Og det var ikke bare Felix som ramlet fort ut, jeg rotet det også til ved ettpar skilt... :-/ Men, etter noen omganger så fikk vi det bra til, og vi avsluttet med en feilfri gjennomgang av banen jeg hadde satt opp.

Må også fortelle om et møte vi hadde tidlig i uken, vi var ute på kveldsturen vår og var nesten hjemme da vi møtte Jens og Tika med en 8 uker gammel Hollendertispe. Valpen var løs så vi slapp ikke unna med en passering uten å hilse. Jeg var først litt skeptisk, valpen er jo sååå liten, men siden den var løs og på vei mot oss så tenkte jeg "ok, vi ser hvordan det går" Jens hadde tydeligvis ingen betenkeligheter for han forsøkte ikke å gå imellom eller lokke på valpen. OG for en flott hund jeg har! Jeg ble rent rørt da jeg så hvor forsiktig Felix var, og så fint han inviterte på lek. Men, selv om han var forsiktig og inviterte så fint til lek så ble han nok litt for stor og brå, så den vesle tispen torde ikke helt bort til han... men det endrer seg nok bare hun blir litt større tenker jeg :-)

1 kommentar:

  1. Er som vanlig imponert over treningsviljen til dere begge og ikke minst skriveviljen til "mor i huset"! Stå på! Savner å se dere begge..

    SvarSlett