torsdag 8. mars 2012

oppdatering del 2.

Trugetur :-) Felix og jeg skal på vinterkurs med NRH om ikke så lenge. Og i den forbindelse så øver vi litt på at han skal gå i sele med lang line. Lina er også fast i meg. På vinterkurset skal jeg bruke ski, men det er greit å øve uten ski til å begynne med tenker jeg. Lille herr propell får tidsnok meg og skiene til å fly :-) Det skulle dessuten vise seg at det er vanskelig nok for oss uten at jeg har ski på beina så det er visst greit at vi trener.
Jeg har jo lært Felix opp til at når han kommer inn "på plass"  så skal det skje ved at han kommer inn via min høyre side, runder bak meg og opp på min venstre side....
Dette erfarer jeg nå at er VELDIG dumt. Han kommer inn på denne måten om jeg ber han om det eller ei. Og når vi i tillegg i ett år har terpet på at han skal gå ved siden av meg og ikke forran meg så sliter vi litt nå. For han husker selv på at han jo vanligvis ikke får lov til å gå forran meg. Og siden han innimellom vil vise hvor flink han er, eller kanskje bare synes han trenger en godbit..hva vet jeg, så kommer han tilbake selv om han har fått lov å gå forran og tilogmed får litt ros for å ha lett drag i lina.. Og når han kommer er det via min høyre side, rundt meg og opp på min venstre side...sukk...
Også når han går løs kommer han av seg selv inn til meg på denne måten. Når han ikke er i line så er dette helt ok måte å komme inn på, men når han er i line så er det fryktelig tungvint og enda mer tungvint er det når lina sitter fast i meg.. Jeg må hele tiden passe på å få lina over hodet og over til den andre siden så han ikke surrer meg inn.. :-)  hehe det er jo ikke alltid jeg er like kjapp som han og om jeg forsøker meg på noen forvirrende kommandoer i tillegg så blir det bare tull..  Jeg har ved ettpar anledninger følt meg som kjempen Gulliver som ble surret inn i masse tau og lagt i bakken :-)
Vel vel, trugeturen vår startet "bra" den(not!), vi møtte en løs hund. Hunden kom stormende mot oss, men som like før den kom frem til oss bråstoppet og hylte, og rygger unna med halen mellom beina. Felix var forbausende rolig og taus. Når den andre hunden trekker seg unna uten å komme helt bort til oss, slenger Felix seg ned som om han vil leke, og han er dyp i knelingen sin:-) han logrer med halen og er så ivrig og klar, men den andre hunden syntes vistnok at Felix var litt skummel så hun torde ikke. Jeg ber eieren om å kalle henne inn, men eieren sier at hun ikke har kontroll på innkallingen så det nytter ikke. Hun kommer derfor bort og henter hunden... Kjempebra for selvtilliten min at andre heller ikke har helt kontroll på sine hunder så jeg sier ikke noe om det men ønsker de en fin tur :-)


En ivrig Felix i starten på turen.



Vi tar flere småpauser underveis, både fordi jeg trenger det og etterhvert fordi også Felix trenger en pust i bakken. Han ville ikke spise maten sin på morgenen og så ivrig han alltid er i starten så ble han nok ganske fort tom for energi.. Her speider han oppover lia, vi har sett ganske ferske reve- og harespor,  og oppførselen hans sier meg at det er flere i skogen enn bare han og meg :-)


Litt utsikt  :-) Jeg tok noen flere bilder litt lenger opp men jeg har tydeligvis hatt dugg på linsa så de ble fryktelig disige :-/

Forsøk på å ta bilde av både Felix og meg :-) ganske misslykket vil jeg si, men jeg syntes den snøspisendeFelix var så søt at dette bare måtte med :-))
Vi kom oss ikke så langt som jeg tenkte, men turen var fin på tross av det at Felix klare å rive meg overende en gang, surre meg inn og trå på begge trugene samtidig (bakfra) slik at jeg tryner :-)) Og siden jeg sliter litt med beina mine for tiden og på det tidspunkt begynte å kjenne melkesyra også, så lurte jeg litt på hvordan jeg skulle klare å komme meg opp igjen:-)) Felix synes jo det er SÅ stas at jeg ligger å kravler på alle fire. Han tror jo bare at dette er en ny morsom lek og spretter rundt meg glad og fornøyd, og overfaller meg med en våt kald snute og en "deilig " våt tunge...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar